90th Anniversary of
Montgomery Clift's birth


90º Aniversario del nacimiento de Montgomery Clift (1920-2010)

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montgomery clift
montgomery clift

25.11.09

The skin of our teeth.- programa

Dos ejemplares distintos de programas de la obra de teatro The skin of our teeths (La piel de nuestros dientes), obra de Thornton Wilder estrenada en 1942.

El primero es anterior al estreno en Broadway. Se trata de un programa de la representación de la obra en Washington D.C. del 9 al 14 de noviembre (6 días). Justo 4 días después tendría lugar el estreno en Broadway, el 18 de noviembre de 1942. Éstos son sus datos:

(English text)
Type : Playbill Original/Reproduction: Original Pre-Broadway
Date : Nov. 9-14, 1942 Category: Theatre Memorabilia
Sub-Category : New Comedy Author: Thornton Wilder
Title : The Skin of Our Teeth
20 pages.

Pre-Broadway ~ Playbill Program ~ Nov. 9-14, 1942
(Opened on Broadway at the Plymouth Theatre just 4 days later on Nov. 18, 1942 and ran for 359 performances) for National Theatre ~ Washington DC ”America’s First Theatre”.

Tallulah Bankhead, Fredric March, Florence Eldridge in THE SKIN OF OUR TEETH. A New Comedy by THORNTON WILDER with a company of forty including Florence Reed, MONTGOMERY CLIFT, E.G. Marshall Diane and Dickie (Dick) Van Pattan Included in this
Playbill Program:

• Beautiful Title Page with Cast Listing and Credits
• Program of the Play
• Cast of Characters
• Many great old Beer, Department Store, Restaurant, Fur Salon, Wine, Shoe, Night Club, Theatre, Real Estate, Jewelry, and Hotel Advertisments.


El segundo programa lo acompaño con una foto del interior.

19.11.09

Todas las películas de Montgomery Clift.- prólogo de Brooks Clift

Probablemente, lo que me ha inducido a escribir esta introducción sea mi admiración por el trabajo de investigación llevado a cabo por Judy Kass en este libro. Es visual y documental. Ha reunido una cantidad realmente increíble de fotografías que nos muestran tanto a la persona como a su obra.

A Monty le afectaba todo: era un hombre sin piel que le protegiera. Me sorprende cómo pudo sobrevivir a pesar de todsus problemas psíquicos, morales, físicos y legales, hasta la edad de 45 años. Él solía decir, observando a los hombres desde el punto de vista de un neurótico:
"Si uno no está
trastornado, los problemas se pueden solucionar fácilmente en un día, pero la
vida es demasiado complicada, particularmente si eres actor. No puedes vivir tu
vida con moderación o nunca aprenderás nada acerca de ti mismo o de la otra
gente. Pase lo que pase, te tienes que forzar para ser capaz de estar
profundamente comprometido y abierto a lo que pueda surgir, para ser siempre
inocente
."
Según esta filosofía, la única manera de sobrevivir era teniendo un increíble sentido del humor, de la ironía, del sarcasmo. Una vez afirmó:
"Lo que hace la
grandeza de un actor es lo mismo que hace la grandeza de una persona, el sentido
del humor
".
Para mí, uno de los momentos

17.11.09

Con Elizabeth Tyalor (2)

Nov. 1949

From here to eternity.- fotos del rodaje

Una excepcional instantánea del rodaje de From here to eternity (De aquí a la eternidad, 1953). Se acababa de rodar una escena, probablemnte la de cavando la fosa y a Monty lo auxilian para secarle el sudor. Son muchas las películas de Montgomery Clift que sin estar catalogadas como de acción o aventuras, se caracterizan por el enorme despliegue de fuerza física. Aquí las escenas de entrenamiento militar, las peleas y el enfrentamiento con el personaje de Ernest Borgnine, lo convierten en un rodaje muy sacrificado. Así que es normal que Monty sudara mucho y lo tuvieran que refresca como s eve en la foto. Esta pelícual es también en la que el físico de Monty más sobresale.

Para ver todas las fotos de la escena de la fosa ver post o las fotos en la que sale con el torso desnudo ver post.

16.11.09

Una carta de Montgomery Clift en el archivo de Ben Shahn

Ben Shahn es un pintor norteamericano de origen lituano, que se caracteriza por el realismo con que plasmó las condiciones de marginados posicionándose en posturas políticas de izquierdas. En el Smithsonian Institution se guarda su archivo en el que se encuentra una carta de Montgomery Clift.

Su nombre no aparece en la biografía de Patricia Bosworth pero sin duda Montgomery Clift le conoció. No se puede acceder a esa carta, sólo puedo dejar el enlace donde se ve ese dato.

Ver web.

14.11.09

Diana Barrymore y Brenda Frazier

Diana Barrymore era actriz y Brenda Frazier una debutante en la sociedad pero ambas muchachitas destacaron en el año 1938 por su belleza y arrogancia. La prensa de la época cotilleaba sobre las dos incrementando la rivalidad que había entre ambas. Las dos conocierona Montgomery Clift y él se sintió fascinado ya al vez abrmado por ellas.

Durante las representaciones de Dame Nature, el joven actor Morhan James con el que Monty se había hecho amigo,

pág. 68

13.11.09

Myths and "The Misfits"

Guy Rocha, que fue un antiguo archivero de la Biblioteca y Archivo público del estado de Nevada (ver web), escribe este artículo sobre The Misfits (Vida rebeldes, 1961).

(English text)

Marilyn Monroe and Kevin McCarthy Reno was enjoying the last of its glory days as Nevada's premier divorce and gambling city, and received a huge publicity boost, when Academy-Award winning director John Huston and producer Frank Taylor came to town in 1960 to shoot "The Misfits". American dramatist and Pulitzer Prize winner Arthur Miller wrote the screenplay for his seductive wife, actress Marilyn Monroe.

On June 11, 1956, Miller was divorced in Reno from his first wife after spending his six-week residency in Sutcliffe at the Pyramid Lake Guest Ranch. He married Marilyn Monroe some three weeks later. His encountering "misfit" cowboys and the round up of wild horses inspired a short story in Esquire (October 1957) and later the screenplay that captured the end of an era in the American West. Among the actors and actresses featured in the poignant drama were Marilyn Monroe, Clark Gable, Montgomery Clift, Eli Wallach, Thelma Ritter, and Kevin McCarthy. Wallach and McCarthy are still alive. Playwright Arthur Miller died February 10, 2005.

"At one time, 'The Misfits' held the title of the most expensive black-and-white film ever made," a recent letter to the editor of the Reno Gazette-Journal claimed, "and, sadly, it was the last film for Monroe, Gable and Clift." While it appears many people subscribe to the tragic notion that the careers of three Hollywood film stars ended with this haunting movie, the truth is more complicated.

It is true that Clark Gable died of a heart attack on November 16, 1960, at age 59, just twelve days after shooting the final scenes in Los Angeles. A month earlier, east of Dayton, at "Misfit Flats,"Gable had shot the stallion fight sequence with Gay Langland, Gable's character, being dragged around by the powerful horse. Many believed that this taxing scene took its toll on Gable's health. Expecting to give birth soon, Gable's fifth wife, Kay, was unable to attend a preview of "The Misfits" in Hollywood on January 10, 1961. The "World Premiere" in Reno occurred on January 31 at the Granada Theater.

Marilyn Monroe, after her divorce from Arthur Miller on January 20, 1961, actually started filming another movie in 1962, "Something's Got to Give." Monroe's deteriorating condition, fueled by drugs and personal turmoil, reached a point that she was dropped from the film after many times forgetting her lines and missing numerous shoots.

Meanwhile, every indication is that Twentieth-Century Fox simply did not have the picture ready for filming. Monroe spent much time shooting scenes that had already been shot because the next scenes were not yet written. The studio was in serious financial condition and was looking desperately for ways to cut costs. Monroe’s fees for the film was one of the highest of any film then in production.

Her untimely end came on August 5. The Los Angeles County Coroner ruled the thirty-six-year-old woman's death a suicide, albeit under mysterious circumstances. The scenes from "Something's Got to Give" were used in "Marilyn" (1963), a documentary narrated by Rock Hudson.

Montgomery Clift's film career did not end with "The Misfits." Later in the year after the "The Misfits" was released in 1961, Clift also starred in "Judgment at Nuremberg." The following year he played the renowned Austrian psychiatrist Sigmund Freud in Director John Huston's "Freud". In 1965, he was featured in "The Love Goddesses." His last film was a French production released in 1966 entitled "The Defector." Clift's dependency on drugs and alcohol, and also his lifelong bisexuality, profoundly effected him during his career. His life was cut short on July 23, 1966 when his companion Lorenzo James, found him dead lying nude on top of his bed in New York City. According to the autopsy, the cause of death was "occlusive coronary artery disease".

Some critics argue "The Misfits" may have been Monroe's best performance. In playing the vulnerable divorcee Roslyn Taber, navigating between the affection of three men, she really played herself. The rest of the cast including Gable and Clift gave solid performances. However, the movie did not receive wide critical acclaim nor was it a box-office hit. Its popularity has grown with time. There is a melancholy tone to this engaging black-and-white movie that suggests the tragedy that was to consume Gable, Monroe, and Clift.

Photo: Marilyn Monroe as Roslyn Taber and Kevin McCarthy as Raymond Taber on the steps of the Washoe County Courthouse, July 22, 1960 Courtesy of Kevin McCarthy

(Original version in Sierra Sage, Carson City/Carson Valley, Nevada, January 2001 edition)

12.11.09

Young Monty


10.11.09

Los apodos que Monty le puso a sus amigos

Monty solía poner apodos y nombres inventados a sus amigos, especialmente a aquellos por los que sentía especial afecto.

El más conocido es el sobrenombre tan bonito y dulce que le puso a su amiga Elizabeth Taylor: Bessie Mae. Para conocer su historia leer el post.

A sus hermanos también les puso motes. Brooks era Boof y Ethel era Sister.

A Mira Rostova le llamaba Mupa y a a su amigo Ned Smith le llamba Smythe.

"Eres demasiado original para llamarte Smith" le había dicho.

9.11.09

Clippings

8.11.09

Artículo de Cine y Letras

En esta web aparece la siguiente biografía de Montgomery Clift escrita por Santiago Sánchez y Emilio C. García Fernández.


Sutil, atractivo, atormentado... Muchos son los adjetivos que le cuadran a este galán, cuya enorme calidad interpretativa convirtió en leyenda de Hollywood. Por desgracia para él, la felicidad no fue uno de los dones que le brindó el destino.

lift nació el 17 de octubre de 1920 en Omaha, Nebraska, y perdió la vida en Nueva York el 23 de julio de 1966. Su verdadero nombre era Edward Montgomery Clift. Pasó parte de su infancia viajando por Europa junto a su familia, en Francia y Alemania.

Con ocho años tuvo que superar una operación que le dejó una cicatriz en el cuello. Sus padres buscaron siempre educarles dándole todo lo que estaba al alcance de su mano, incluso en los momentos económicamente más difíciles para la familia.

Desde los catorce años empezó a actuar. Su primer papel fue en el teatro Berkshire de Stockbridge (Massachussets), en la obra Fly Away Home. De allí pasó a Broadway en donde estaría un año con Jubilee, un musical de Cole Porter en el que hacía de príncipe.

Después llegarían varias obras más como Obedient Husband, Eye on the Sparrow y así hasta que su papel en Dame Nature será muy destacado por la crítica.

Tras conocer al compositor Lehman Engel durante un viaje por México contrae la disentería, lo que supondrá un paréntesis en su carrera, de la que permanecerá apartado durante unos meses.

l teatro lo sería todo para él. A lo largo de los años, interpretaría obras de Thornton Wilder, Lillian Hellman, Tennessee Williams y Anton Chejov entre otros, hasta que a finales de los años cuarenta comienza a intervenir en sus primeras películas.

Sus actuaciones no pasan inadvertidas para uno de los fundadores del Actor’s Studio, el siempre controvertido Elia Kazan. En 1948 rueda Angeles perdidos, con Fred Zinnemann y, en especial, Río Rojo, de la mano de Howard Hawks y con un enorme John Wayne como protagonista.

Había duda de que aquel muchacho pudiera aguantar la demoledora personalidad de Wayne, pero el propio John acabó reconociendo la calidad de Clift y confirmando las esperanzas que en él había depositado Hawks. A continuación interpreta importantes películas como Un lugar en el sol (1951), de George Stevens, Yo confieso (1953), con el excelente Alfred Hitchcock, y Estación Término (1953), de Vittorio de Sica.

n el año de 1954, la desgracia se va a cruzar en su camino. Sufre un grave accidente de tráfico, que le deja profundas huellas en la cara, circunstancia que hará que su carácter se vuelva aún más introvertido y se retire del cine durante varios años.

Cuando retorna es un hombre transformado: la calidad de sus interpretaciones y, sobre todo, de la selección de títulos se resiente bastante. Cabe citar su colaboración con Elia Kazan, otra vez, en Río salvaje (1960); o sus papeles en ¿Vencedores o vencidos? (1961), de Stanley Kramer.

El mismo año rueda la enfática y crepuscular Vidas rebeldes, con John Huston. Su última intervención fue en una discreta película, El desertor (1966), de Raoul J. Levy, después de haber estado otros cuatro años parado por motivos de salud.

oy día tiende a recordársele como uno de los grandes actores intelectuales de Hollywood. Montgomery Clift tuvo una carrera importante, pero no llegó a dar de sí todo lo que llevaba dentro. Su compleja personalidad, su fragilidad anímica y su inadaptación a la época que le tocó vivir, su retraimiento en los actos sociales, unido a cierta mala suerte y una salud más bien frágil, entorpecieron su carrera siempre.

Comprendió, de la mano de gente como Elia Kazan, que la interpretación en cine debía evolucionar, que el estudio y la intuición necesitaban ir acompañadas de una profundización en las características psicológicas del personaje para extraer nuevos matices al arte dramático.

Conectó ampliamente con la generación de los años cincuenta, que veía en él una especie de arquetipo, alguien que pretendía romper los moldes que saltarían por los aires dos décadas después. En cierto modo, se puede decir de él que se anticipó a su tiempo, con las dificultades que eso conlleva.

Su vida se vio bastante afectada por sus inclinaciones homosexuales, tendencias que su hermano aceptó -no así su madre- en unos tiempos en que la libertad sexual no existía. De hecho, los estudios le impusieron la compañía femenina en numerosas ocasiones (la propia Elizabeth Taylor fue una de ellas).

Filmografía

1948: Los ángeles perdidos; Río rojo.
1949: La heredera.
1950: Sitiados.
1951: Un lugar en el sol.
1953: Yo confieso; De aquí a la Eternidad; Estación Término.
1957: El árbol de la vida.
1958: El baile de los malditos.
1959: Lonelyhearts; De repente, el último verano.
1960: Río salvaje.
1961: Vidas rebeldes; ¿Vencedores o vencidos?
1962: Freud.
1966: El desertor.


Copyright © Revista Cine y Letras, Guzmán Urrero Peña, Madrid, 2010.


con la tecnología de

7.11.09

The Heiress.- dvd

En la web Dvdbeaver, hay un apartado sobre el lanzamiento de The Heiress (La heredera, 1949) en Dvd bastante completo.

(English text)

http://www.dvdbeaver.com/film/direct-chair/wyler.htm


USA 1949



A soberly dramatic and polished version of Henry James's novel Washington Square, this shows some of its theatrical origins in situation and dialogue, having arrived via the Broadway adaptation by Ruth and Augustus Goetz. However, there are pleasures in the designs, score by Copland (winning an Academy Award) and performances. Oscar-winning de Havilland's portrayal of a plain-jane spinster who comes to the painful realization that her suitor's intentions are more mercenary than romantic is spine-chilling. As the dashing fortune-hunter, Clift brings a subtle ambiguity to one of his least interesting roles, and Richardson is also excellent.

Excerpt from Channel 4 located HERE




Theatrical Release: October 6th, 1949

Reviews More Reviews DVD Reviews

DVD Comparison:

Universal - Region 2,4 - PAL vs. Universal - Region 1- NTSC

(Universal - Region 2,4 - PAL LEFT vs. Universal - Region 1- NTSC RIGHT)

DVD Box Cover

Distribution Universal Home Video - Region 2,4 - PAL Universal Home Video - Region 1 - NTSC
Runtime 1:50:16 (4% PAL speedup) 1:55:16
Video 1.33:1 Aspect Ratio
Average Bitrate: 4.77 mb/s
PAL 720x576 25.00 f/s
1.33:1 Aspect Ratio
Average Bitrate: 8.77 mb/s
NTSC 720x480 29.97 f/s

NOTE: The Vertical axis represents the bits transferred per second. The Horizontal is the time in minutes.

Bitrate: PAL

Bitrate: NTSC

Audio English (Dolby Digital 2.0), DUB: German (Dolby Digital 2.0) English (Dolby Digital 2.0)
Subtitles English, German, None English, French, None
Features

Release Information:
Studio: Universal Home Video

Aspect Ratio:
Original Aspect Ratio 1.33:1

Edition Details:

• none

DVD Release Date: February 20th, 2006

Transparent Keep Case
Chapters: 10

Release Information:
Studio: Universal Home Video

Aspect Ratio:
Original Aspect Ratio 1.33:1

Edition Details:

• Robert Osborne intro

• Trailer

DVD Release Date: February 6th, 2007

Keep Case
Chapters: 17

ADDITION: NTSC - January 07': The new dual-layered NTSC edition has a superior image (especially in contrast), with far less artifacts - but it is slightly cropped on the top and side edges. It boils down to a personal choice I suppose - whether you wish to give up image quality or information in the frame. For the most part, Wyler's framing was not especially tight and I didn't notice the image being compromised by the cropping (composition seemed fine). I also prefer the NTSC subs and although I could live without the Osborne introduction - it is better than nothing. The NTSC trailer is in rough shape.

This is a great film - one deserved of an audience in the digital age. We recommend purchasing regardless of your choice of editions. They are both very reasonable considering the film's value.

NOTE: (Thanks Dee) The music is by Aaron Copland, for which he won an Oscar. It's really extraordinary music, though there isn't very much of it overall, because he didn't like "illustrating" scenes with music. There's only about 15 minutes of real music, in total. But Wyler had a bit of a tin ear, and famously didn't not care for the magnificent score to The Best Years of Our Lives. He had asked Copland to work in the theme of "Plaisir d'amour" to the score off The Heiress -- it's the song Montgomery Clift plays and sings in the movie. Copland did work it into the score. Copland sent the notated score to Hollywood, where it was orchestrated to his wishes, and recorded. But Wyler had some of the title sequence removed and replaced by gushing versions of "Plaisir d'amour"! Even if one was unhappy with the music, this doesn't seem to be the way to treat our great composers. Copland expressed a huge amount of dismay, but won the Oscar anyway. What I've done (completely illegally) is make an edit of the music over the credits. I've used the end of what's there now, but added to it some of the original score as recorded by Leonard Slatkin and the St. Louis Symphony, to give just a sense of what the original might have been. The Slatkin recording is much slower, so I've had to start the music before the actual credits begin. SEE HERE It's very rough, and if I wanted to, I could make it better, but I thought it might be fun for you to hear. The movie itself is some kind masterpiece, and I'm really surprised that it took this long for it to find its way to DVD. There is only a trailer as an extra, even though Olivia is still alive to do a commentary. (DeeF at HTF)

RE: The PAL edition: Another bare-bones single-layered DVD from Universal (Europe) set to sell in English language Region 2, Germany and Australia (Region 4- PAL). The image quality is rather uninspired with some visible dirt (that resembles grain) and a few artefacts. I don't see excessive manipulations which is a positive and the subtitles appear to be well-done. Overall it is clear and detailed enough for a fine viewing experience. Another of my favorite Wyler films that I feel deserves so much more - but I suppose the trends these days are towards more modern films - how unfortunate. The price is acceptable for this release and we encourage purchasing on the strength of the film.

Gary W. Tooze


DVD Menus

(Universal - Region 2,4 - PAL LEFT vs. Universal - Region 1- NTSC RIGHT)


a


Subtitle Sample

(Universal - Region 2,4 - PAL TOP vs. Universal - Region 1- NTSC BOTTOM)


aa


Su carrera comprende 17 títulos entre 1948 y 1966. Trabajó con los grandes directores (Hawks, Hitchcock, Stevens, Zinnemann, Kazan, Huston, Wyler) y las grandes estrellas (Lancaster, Marilyn Monroe, Katherine Hepburn, Brando, Wayne, Elizabeth Taylor especialmente) de entonces.
Su carrera comprende 17 títulos entre 1948 y 1966. Trabajó con los grandes directores (Hawks, Hitchcock, Stevens, Zinnemann, Kazan, Huston, Wyler) y las grandes estrellas (Lancaster, Marilyn Monroe, Katherine Hepburn, Brando, Wayne, Elizabeth Taylor especialmente) de entonces.
Su carrera comprende 17 títulos entre 1948 y 1966. Trabajó con los grandes directores (Hawks, Hitchcock, Stevens, Zinnemann, Kazan, Huston, Wyler) y las grandes estrellas (Lancaster, Marilyn Monroe, Katherine Hepburn, Brando, Wayne, Elizabeth Taylor especialmente) de entonces.
The Right Profile
Lyric
Say, where did I see this guy?
In red river?
Or a place in the sun?
Maybe the misfits?
Or from here to eternity?

Everybody say, is he all right?
And everybody say, whats he like?
Everybody say, he sure looks funny.
Thats...Montgomery Clift, honey!

New York, New York, New York, 42nd street
Hustlers rustle and pimps pimp the beat
Monty Clift is recognized at dawn
He aint got no shoes and his clothes are torn

I see a car smashed at night
Cut the applause and dim the light
Monty's face is broken on a wheel
Is he alive? can he still feel?

Everybody say, is he all right?
And everybody say, whats he like?
Everybody say, he sure looks funny.
Thats...Montgomery Clift, honey!

Nembutol numbs it all
But I prefer alcohol

He said go out and get me my old movie stills
Go out and get me another roll of pills
There I go again shaking, but I aint got the chills